fredag 25. desember 2009

Jul på Toten vs. jul i Thailand
















Denne jula har jo virkelig ikke vært som tidligere, ene og alene fordi jeg befinner meg i Thailand. Men, hva har vært likt og hva har vært forskjellig? La oss ta en liten oppsummering av julaften.
  • På formiddagen hjemme i Norge ser jeg Tre nøtter til Askepott, mens jeg leser julehefter og spiser godteri fra julestrømpe. I Thailand så jeg Tre nøtter til Askepott på mac´en, mens jeg leste julehefter og spiste godteri fra julepakkene hjemmefra.
  • Hjemme feirer jeg jula sammen med familien og gode venner, mens her feiret jeg jula sammen med kjæresten. Det beste hadde vel vært en kombinasjon der.
  • Hjemme har vi ikke julenisse, mens her nede fikk vi en forfyllet stamkunde i nissedrakt med filtskjegget på vranga. Koselig læll da, han hadde jo med gaver i sekken!
  • Og aprospos gaver, så hadde vi nesten flere å åpne her nede enn hjemme, takket være ivrig familie og et dyktig postverk. Til og med gløgg fikk vi tilsendt, så vi fikk smaken av jul der også.
  • Maten forøvrig var totalt forskjellig. Hjemme er det ribbe, pølse og surkål som gjelder med riskrem til dessert, mens her på hotellet var det "julebuffet" med fisk, kalkun, kylling, skalldyr og frisk tropisk frukt til dessert. En god del sunnere her altså, om man da ser bort i fra den halvkiloen med smågodt som ble trøkt i trynet tidligere på dagen.
  • Optimalt sett synes jeg det skal lave ned litt snø på julaften for å skape den perfekte stemningen, her i Thailand regnet det katter og bikkjer, så ingen poeng til østen der altså.
  • Og sist med ikke minst pleier vi alltid og samles etter midnatt på stabburet til Sørums, en kjær og gammel tradisjon. I år brukte vi tida etter vår middag til å Skype hjem til Norge. Vel anvendt tid, men jeg savnet julenachspielet.
Det har vært rart å ikke feire jule med familien og vennene mine, men til gjengjeld veldig koselig å feire jul sammen med kjæresten. Jeg har nesten drømt om ribbelukt, og da vi Skypet med Totenvika rett etter deres julemiddag i går, kunne jeg nesten kjenne surkålen gjennom skjermen. Jeg velger nok hjemmejul til neste år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar